SACE získava základné informácie o prebiehajúcich verejných obstarávaniach na verejné zákazky stavebných prác s využitím zmluvných podmienok FIDIC.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) začiatkom roku 2025 vyhlásila súťaž na zákazku „D2 križovatka Rohožník“ o predpokladanej hodnote takmer 20 mil. EUR. Kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena. Lehota výstavby na zhotovenie stavby je predpokladaná 1000 dní. Stavba má byť realizovaná s využitím „Zmluvných podmienok na výstavbu“ pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom „Červená kniha“, prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC), preložené Slovenskou asociáciou konzultačných inžinierov – SACE (slovenský preklad 2008). Riešenie sporov sa predpokladá prostredníctvom KRS, ktorá bude pozostávať z troch vhodne kvalifikovaných osôb (členov).
NDS aktívne pokračuje vo verejnom obstarávaní s využitím zmluvných podmienok FIDIC predovšetkým pri troch úsekoch diaľnice D3, ktorých realizácia začala v roku 2024. V druhom štvrťroku však SACE zaznamenala pokles počtu vyhlásených verejných obstarávaní. V tomto období NDS vyhlásila celkovo dve verejné obstarávania na zákazky realizované nadlimitným postupom, pričom ani jedna z nich nemá byť realizovaná podľa pravidiel FIDIC. Tieto zákazky sa týkajú opráv diaľničných mostov a údržby vozoviek.
Slovenská správa ciest
Slovenská správa ciest (SSC) v 2Q/2025 vyhlásila súťaž na verejnú zákazku „Modernizácia vybraných úsekov ciest I. tr. V PO a KE kraji, 2. etapa „/I/15 okr. Hr. VV/SP – Turany nad Ondavou“ o predpokladanej hodnote temer 9 mil. EUR. Kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena. Lehota výstavby je predpokladaná v dĺžke 540 dní. Zákazka bude realizovaná podľa FIDIC Zmluvné podmienky na výstavbu (červená kniha) prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC), slovenský preklad, SACE 2008. Predmetom zákazky sú stavebné práce na odstránenie nevyhovujúceho stavebno – technického stavu vozovky, zlepšenie únosnosti podložia a systému odvodnenia cesty I/15 vr. rekonštrukcie mosta. SSC pri tejto zákazke nepredpokladá riešiť spory súvisiace so zmluvou o dielo, alebo s realizáciou diela prostredníctvom Komisie pre riešenie sporov.
Železnice Slovenskej republiky
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začiatkom roku 2025 vyhlásila súťaž na dve významné zákazky a to „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry (mimo), 5. etapa, Liptovský Hrádok – Paludza“ s predpokladanou hodnotu zákazky takmer 863 mil. EUR. Kritérium na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena. Lehota výstavby na zhotovenie stavby je predpokladaná na 1644 dní. Druhou významnou zákazkou je „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) – Krompachy. Časť: A.2 Vydrník (mimo) – Markušovce (mimo)“ s predpokladanou hodnotu zákazky viac ako 630 mil. EUR. Lehota výstavby na zhotovenie stavby je predpokladaná na 1598 dní.
V oboch prípadoch sa jedná o modernizáciu železničnej infraštruktúry, prestavba existujúcej železničnej dopravnej cesty za účelom zlepšenia jej technického vybavenia a použiteľnosti a to zabudovaním moderných a progresívnych prvkov a tým zlepšenia jej parametrov. Kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena. Stavby majú byť realizované s využitím „Zmluvných podmienok na výstavbu“ pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom („Červená kniha“), prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC), preložené Slovenskou asociáciou konzultačných inžinierov – SACE (slovenský preklad 2008). So zriadením KRS sa neuvažuje.
Na druhej strane, ŽSR v 2. kvartáli 2025 nevyhlásili žiadnu verejnú súťaž na zákazky s využitím zmluvných podmienok FIDIC. Zákazky, ktoré boli vyhlásené začiatkom roka, zatiaľ neboli ukončené. Ide o nasledovné projekty: Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry (mimo), 5. etapa: Liptovský Hrádok – Paludza (v hodnote 863 mil. EUR) a Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.2: Vydrník (mimo) – Markušovce (mimo) (v hodnote 630 mil. EUR).
Zhrnutie
Druhý kvartál 2025 tak priniesol minimálny počet nových zákaziek realizovaných s využitím FIDIC zmluvných podmienok. Napriek tomu SACE víta ich aplikáciu aj pri zákazkách s nižšou predpokladanou hodnotou, čo môže naznačovať rastúci záujem a postupné zvyšovanie dôvery v tieto medzinárodné štandardy. Tento trend je podporovaný najmä snahou o zvýšenie transparentnosti, zníženie rizík pri realizácii projektov, lepšiu definíciu zodpovedností zmluvných strán a zjednodušenie riešenia sporov. SACE verí, že ďalším vzdelávaním a systematickou podporou sa využívanie FIDIC podmienok bude naďalej rozširovať, čo prispeje k efektívnejšiemu a profesionálnejšiemu riadeniu verejných investícií.
(-et-)
Podklady sú voľne dostupné na nasledujúcich odkazoch: www.uvo.gov.sk a www.crz.gov.sk