FIDIC zmluvy vo výstavbe sa využívajú na Slovensku viac ako 20 rokov. Napriek širokej znalosti týchto medzinárodných zmluvných podmienok sa na Slovensku nedarí úspešne a efektívne riadiť a dokončovať výstavbu v dohodnutej cene a v dohodnutom termíne.

Národný obstarávateľ diaľničnej infraštruktúry na Slovensku – NDS, a.s. využíva FIDIC zmluvy na takmer všetky diaľničné a mostné stavby. Napriek dlhoročnej aplikácii sa nedarí stavby dokončovať v lehote výstavby a v hraniciach dohodnutej ponukovej ceny. Veľká väčšina stavieb sa dokončuje v predĺženej lehote výstavby a s významne navýšenou pôvodnou ponukovou cenou.

Stavby líniového charakteru sú zložitejšie stavby a z technických, ako aj legislatívnych dôvodov je predvídateľné očakávať určité zmeny a úpravy od naprojektovaného stavu. FIDIC zmluva počíta aj s nepredvídateľnými fyzickými podmienkami, ktoré treba riešiť počas výstavby – zmenami geologického podložia oproti predpokladom, klimatickými, seizmickými alebo archeologickými nálezmi a pod.

Do procesu výstavby vstupujú viaceré riziká, ktoré skúsení obstarávatelia a zhotovitelia stavby vedia eliminovať pri výstavbe. Rozdelenie rizík a ich elimináciu prideľuje FIDIC zmluva medzi objednávateľa a zhotoviteľa podľa typu zmluvy a tiež podľa toho, ako vie ktorá zmluvná strana riziko lepšie predvídať, riešiť ho s nižšími nákladmi na jeho elimináciu a pokračovanie výstavby.

Všeobecné zmluvné podmienky definujú tieto riziká a tiež predpisujú ako sa správať v situácii, keď je potrebné riziká riešiť. Problémom na Slovensku je pomerne široká úprava Všeobecných zmluvných podmienok Osobitnými zmluvnými podmienkami, ktoré pôvodné riešenia rizík, predvídateľných, ako aj nepredvídateľných problémov na stavbe deformujú, alebo skresľujú.

Pri úpravách Všeobecných zmluvných podmienok obstarávateľmi je potrebné dodržať Zlaté princípy FIDIC, ktoré zabezpečujú dodržanie rozdelenie rizík medzi zmluvnými stranami. FIDIC zmluvy majú na zreteli prvotný záujem dokončiť stavbu v jej predpísaných parametroch, v čo najkratšom čase a s nevyhnutnými nákladmi. Preto je Zmluvná cena už priamo vo FIDIC zmluve definovaná ako cena, ktorá sa tvorí počas celej výstavby presne predpísaným a transparentným spôsobom. Všetky nevyhnutné zmeny zmluvy sú presne dokumentované, kontrolované stavebným dozorom a technický odôvodnené.

Zmeny zmluvy nesmú meniť charakter a účel pôvodne zadanej stavby a musia byť v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Charakter a finančný limit zmien musia byť odôvodnené a  v súlade s požiadavkami Európskej smernice, ktorá je pretransformovaná do slovenského zákona o verejnom obstarávaní. Ak sú zmeny takého rozsiahleho charakteru, že značne menia pôvodný účel a rozsah stavby, je potrebné ukončiť zmluvný vzťah a na zmenenú stavbu vypracovať novú verejnú súťaž. Takýto prípad by sa však v praxi nemal vyskytovať, pretože zadanie a príprava stavby zvyčajne býva na strane obstarávateľa dobre premyslená a správne v súťažných podkladoch definovaná. Riešenia predvídateľných, ako aj nepredvídaných rizík a odchýliek stavby, ktoré je potrebné riešiť v priebehu výstavby, spravidla neprekračujú limity povolených zmien stavby v zmysle Európskej smernice.

V slovenských podmienkach okrem deformácií FIDIC Všeobecných zmluvných podmienok sa vyskytujú aj ďalšie nedostatky na strane riadenia zmluvy počas výstavby Diela.

Heslovite uvediem niektoré nedostatky, ktoré sa všeobecne na stavbách vyskytujú:

  • Neexistencia zodpovednej osoby na strane Objednávateľa, ktorý by vedel pružne a predvídavo reagovať na vzniknuté situácie na stavbe, najmä vo vzťahu na nevyhnutné dopady na úpravu ceny stavby alebo na cenu a aj úpravu zmluvnej lehoty výstavby
  • Pôsobenie stavebného dozora na stavbe je limitované na komunikáciu a administráciu písomných dokumentov so Zhotoviteľom bez rozhodujúcich kompetencií na včasné a rýchle riešenia pre plynulý postup výstavby.
  • Nepochopenie požiadaviek FIDIC zmluvy pri zostavovaní a zosúladení harmonogramov postupu prác Zhotoviteľa počas výstavby a zaznamenávanie všetkých vplyvov a okolností, ktoré ovplyvňujú a menia plánovaný postup výstavby.
  • Odkladanie riešení nepriaznivých vplyvov a okolností počas výstavby na riešenie do neskoršieho obdobia, alebo až po skončení výstavby.
  • Nízka aktivita účastníkov výstavby predvídať prípadné problémy v postupe výstavby a hľadať včas nízko nákladové riešenia na ich prekonanie.
  • Neexistencia limitovanej rozpočtovej rezervy disponibilnej stavebným dozorom bez nutnosti dodatkovania Zmluvy o Dielo.
  • Neefektívny, často duplicitný spôsob schvaľovania návrhov, projektov, dokumentov a posudkov stavebným dozorom a Objednávateľom
  • Neefektívny a nepraktický spôsob členenia a oceňovania stavebných prác a schvaľovania súpisov stavebných prác pre úhrady vykonaných stavebných prác
  • Nevedenie podrobných záznamov o plánovanom a aktuálnom postupe prác Zhotoviteľa, nasadenia jeho strojov, kapacít, prípadne produktivity subdodávateľov a pod.

Tieto a iste aj mnohé ďalšie zaužívané postupy na našich stavbách sú prekážkou postupu výstavby a efektívneho využívania finančných prostriedkov. Spoločným menovateľom slabého tlaku na efektívne využívanie nemalého objemu finančných prostriedkov je nízka zodpovednosť a nízka osobná motivácia konkrétnej osoby za úspešné dokončenie konkrétnej stavby. Zmena pohľadu vyššieho manažmentu Obstarávateľov na zabezpečenie realizácie stavby v predpísanej kvalite a parametroch a prenesenie zodpovednosti, ale aj odmeny v prípade úspechu na konkrétnu osobu napr. riaditeľa stavby na strane obstarávateľa, by mohla priniesť túženú zmenu pri súčasnej mizernej efektivite realizácie verejných stavieb na Slovensku.

Autor: Igor Tóth, aktuálny prezident SACE